NTRP – National Tennis Rating Program to oficjalny system stworzony przez USTA (United States Tennis Association) służący do samodzielnego określenia własnego poziomu gry w tenisa.
NTRP 1.0 (ITN 10.3) Ten gracz dopiero rozpoczyna naukę gry w tenisa.
NTRP 1.5 (ITN 10) Gracz ma ograniczone doświadczenie i ciągle koncentruje się głównie na utrzymaniu piłki w korcie.
NTRP 2.0 (ITN 9) Graczowi brak doświadczenia kortowego (ogrania). Ma widoczne braki w technice ale ma pojęcie o podstawach gry singlowej i deblowej.
NTRP 2.5 (ITN 8) Uczy się oceniać lot piłki ale ma słabą umiejętność krycia kortu (brak dostatecznej znajomości geometrii kortu). Wytrzymuje krótkie wymiany prowadzone w wolnym tempie z graczami o podobnych umiejętnościach.
NTRP 3.0 (ITN 7) Radzi sobie z uderzeniami granymi w średnim tempie. Nie czuje się komfortowo przy wszystkich uderzeniach. Ma kłopoty z uzyskaniem odpowiedniej kontroli, głębokości i siły uderzeń. W deblu gra w ustawieniu jeden z przodu jeden z tyłu (pamiętajmy, w deblu staramy się dążyć do uzyskania i utrzymania linii równoległej do siatki).
NTRP 3.5 (ITN 6) Potrafi wybierać uderzenia w zależności od sytuacji ale nadal ma problem z ich głębokością i z ich doborem. Zaczyna wykazywać pewną agresję w grze przy siatce, poprawił krycie kortu i uczy się pracy zespołowej w deblu.
NTRP 4.0 (ITN 5) Potrafi dobierać uderzenia pod względem kontroli, głębokości z forhendu i bekhendu przy różnych zagraniach plus zdolność do grania z powodzeniem lobów, smeczy, uderzeń przygotowawczych do ataku przy siatce i wolejem. Czasem wymusza błędy serwisem i widać u niego umiejętność gry zespołowej w deblu. Może przegrywać wymiany przez niecierpliwość.
NTRP 4.5 (ITN 4) Zaczyna nabywać umiejętność posługiwania się siłą i rotacją i zaczyna radzić sobie z tempem, ma dobrą pracę nóg, umie kontrolować głębokość zagrań i zaczyna dobierać taktykę do danego przeciwnika. Umie uderzać pierwszy serwis silnie i dokładnie i plasować drugi serwis. Ma tendencję do „przestrzeliwania” trudnych zagrań. W deblu gra agresywnie (ofensywnie).
NTRP 5.0 (ITN 3) Ma dobrą antycypację uderzeń i czasami zagrywa efektowne piłki. Posiada regularność, na której może opierać grę. Umie grać regularne winnery i wymuszać błędy przeciwnika po jego krótkich piłkach. Umie operować wolejem (kończyć nim). Potrafi grać loby, skróty, półwoleje i smecze. Umie uzyskać odpowiednią głębokość uderzeń i rotację przy większości drugich serwisów.
NTRP 5.5 (ITN 2) Jego uderzenia charakteryzuje siła oraz regularność. Potrafi regularnie i efektywnie grać mimo presji. Wykazuje dobrą antycypację i potrafi czytać grę przeciwnika np. na podstawie branego zamachu. Potrafi zidentyfikować słabe strony przeciwnika i je wykorzystywać. Może zmieniać taktykę i styl gry w czasie meczu. Mimo presji potrafi odgrywać ofensywnie oraz zagrywa efektywnie pierwszym jak i drugim serwisem.
NTRP 6.0 (ITN 1) Zwykle ma za sobą intensywny trening przygotowujący do juniorskich lub studenckich turniejów ogólnokrajowych. Jest notowany w rankingach sekcji tenisowych i krajowych. Zasadniczo nie potrzebuje wskaźnika NTRP.
NTRP 6.5 (ITN 1) Umiejętności dają mu szansę na wygraną z graczem o NTRP 7.0. Posiada duże doświadczenie w turniejach satelitarnych.
NTRP 7.0 (ITN 1) Żyje z tenisa – zawodowiec.